teamcurious.blogg.se

Lite allmÀnt om livet pÄ hÀstgÄrd, mina hÀstar och trÀning/tÀvling.

TillfĂ€lligt av(ben)brott 🙄

Kategori: AllmÀnt

Plötsligt hÀnder det som inte fÄr hÀnda. Det som alla som hÄller pÄ med hÀstar Àr medvetna om men skjuter undan. Det som ÀndÄ rent krasst hÀnder men inte sÄ ofta och till största del helt odramatiskt!

Jag har ramlat av! 
No big deal kan man tycka. Men nu föll det sig lite olyckligt att vi (jag & Eddie) gjorde en kullerbytta. BÄde bildligt och bokstavligt.
Jag var snabbt upp och checkade av hur det gick för lilleman som ruskade lite pÄ sig nÀr han kom pÄ benen och undrade vad som hÀnde!? Men kÀnde ÀndÄ rÀtt snabbt att nÄgot var konstigt med min axel.
NĂ„ja, hĂ€sten först 🐮💕
Av en ren hÀndelse och dagens tur sÄ hade jag sÀllskap nÀr det hÀnde sÄ jag fick fort hjÀlp. Eddie fick röra sig och sedan gÄ upp till stallet för att kollas ordentligt. Han har haft Ànglavakt och klarat sig med nÄgra smÄ skrapsÄr.

SjĂ€lv trodde jag att axeln ev hade gĂ„tt ur led eller bara fĂ„tt en rejĂ€l smĂ€ll. SĂ„ det blev en tur till akuten. 
Ni som varit pĂ„ akuten med hĂ€strelaterade skador vet att klĂ€derna ska av och lĂ€ggas i en sĂ€ck. Man fĂ„r hjĂ€lp att klĂ€ av sig och vips skĂ„das det ett par stĂ„lmannen lĂ„ngkalsonger 😳. Dubbla strumpor med hĂ„l i och ett sedan lĂ„ng tid urtvĂ€ttat och solkigt vitt linne. Najs! 
Till nĂ€sta gĂ„ng ska jag verkligen tĂ€nka pĂ„ vad jag har pĂ„ mig 😏. Eller inte đŸ€”
NĂ„vĂ€l. Lite provtagning, undersökning och vĂ€ntan pĂ„ röntgen. 
NÀr plÄtarna vÀl var tagna var det inte sÄ mycket att fundera över.

Trasig đŸ‘†đŸ€•
Tillslut fick jag gĂ„ hem med en collar'n'cuff och vĂ€rktabletter. 
Detta var i lördags!
I morgon blir det operation. Lite skruvar och plattor ska rÀtta till det som Àr paj.
Jag höll pÄ att ramla baklÀnges nÀr jag blev sjukskriven och hörde rehabtiden. Det borde jag ha fattat, men ville vÀl inte inse att det gÀller mig oxÄ.

Det som irriterar mig mest Àr att jag hade kommit igÄng sÄ bra och nu blir inget gjort. Det retar mig att jag inte kan ta hand om mina hÀstar. Det retar mig att det Àr höger sida.
Men vad hjÀlper det!

Pratade med min trÀnare Sussie Widner nu pÄ kvÀllen. För att vÀnda det till nÄgot positivt fÄr jag nu trÀna upp min vÀnster sida. Det Àr svÄrt men jag börjar redan bli bÀttre och jag har ju ett tag pÄ mig.
Eddie ska fĂ„ lite övningar som kan trĂ€nas frĂ„n marken. Jag lĂ„nar in en som fĂ„r sköta snöret 🙂
Monzan kan jag sĂ€kert promenera lite med sjĂ€lv eller sĂ„ hittar jag en frivillig pilot. 
Tack vare att de gĂ„r pĂ„ lösdrift sĂ„ slipper mitt samvete ta död pĂ„ mig. Den planerade vilan blir lite tidigare Ă€n tĂ€nkt bara. Det svider - men Ă€r bara att tugga i sig! Det kunde varit vĂ€rre....

Och tack till alla fantastiska mĂ€nniskor som hjĂ€lper mig under den hĂ€r tiden 💕


Kommentera inlÀgget hÀr: