teamcurious.blogg.se

Lite allmänt om livet på hästgård, mina hästar och träning/tävling.

Träningar och byggjobb!

Kategori: Allmänt, Hänt på gården, Träning

Tiden går fort när man har roligt. Och när man har för mycket att göra!
Varje gång jag satt mig för att skriva något så har det avbrutits av en det ena än det andra....

I helgen har det som sagts varit körträningar här på gården. Det började redan på fredagskvällen och fortsatte sedan med heldagar lördag och söndag. 

På lördagen var Eddie med på ett tömkörningspass 😊. Vi har haft ett litet problem med styrningen. Problemet är egentligen att Eddie inte vill (eller snarare förstår) ta stöd på bettet. I stället för att gå fram och ta stöd så har han backat av och lagt tungan över bettet. På träningen provade vi lite olika varianter men inget blev helt bra.
Så jag funderade några varv till. Och i måndags åkte jag och köpte ett par inspänningstyglar. 
Ställde in dom på längsta läget och så provade vi att bara gå omkring. Det blev ungefär som att gå på lite halvlånga tyglar. Efter lite promenerande så sökte han sig fram till en lätt kontakt och kände sig fram. Han hittade ett bekvämt läge 👍
Då provade jag att släppa ut honom på linan och jogga lite i båda varven. Det gick ju alldeles lysande 😁 Tungan var på rätt plats och han trampade på och slappnade av med stöd i munnen. Topp på det 👌


På söndagen var Doris med och drog sin vagn. Hon är så mycket finare i kroppen nu och väldigt nöjd med att få jobba lite. Numera är hon bekväm och avslappnad i vagnen så nu är det dags att börja utbildas 😊

 Idag började dagen med regn och utsläpp av alla hästarna. Sedan har det grävts och grusats. Armeringsmattor är utlagda i mina blivande boxar. Det som ska bli stallgång behöver vibbas innan armeringen kan läggas ut. Sen är det bara att vänta på betongbilen. 
När golvet är på plats återstår lite byggjobb men det kommer att kunna utföras under tiden som betongen härdar.
Sen kan man ju pyssla hur mycket som helst med detaljer och finlir men det "stora" är snart klart.

Har även hunnit gå igenom staketet i hela hagen och bestämt var jag ska dra om, och vad som ska bytas ut.

Han även med att fira svärfar på födelsedagen innan jag tog in mina grabbar för natten. Monzan fick näst sista Metacam dosen och Eddie är på dag 3 med Xxterra. 

Ingen rast ingen ro. I morgon är det vardag igen 🙄 



Kommentera inlägget här: