teamcurious.blogg.se

Lite allmänt om livet på hästgård, mina hästar och träning/tävling.

Long time no see

Kategori: Allmänt, Hänt på gården, Träning

Den här sommaren går till historien om en himla massa saker. 
På allvar är jag orolig vart vi är på väg....
Jag har sällan eller aldrig hört så mycket dumma saker. Eller sett så mycket dumt beteende 🙄

Nåväl. Vi återgår till det som är riskfritt ett tag. 
Statusen på hästarna 🐴
Monzan skrittas ca 5ggr i veckan. 

 Det blir tidig morgon eller sen kväll nu med tanke på värmen. Monzan fixar iof värmen väldigt bra, men eftersom vi numera inte behöver träna i värme så kan vi ju välja. Och skrittpromenaderna är betydligt trevligare på kvällskvisten 😊

Han har även lyckats med att fixa ett sår på sitt framben. På insidan strax över knät. Det var djupt och även en lång sårficka rakt upp (tackolov). Det har med en hel del pyssel läkt väldigt bra. 
Igår hade han så även lyckats med att få ett vad jag tror är ett bett i karleden på samma ben. 
Jag blir inte ens förvånad längre 😏

Eddie har varvat jobb och vila.

Numera är vi loss från koppel 😁
Vi har hygglig koll på start, stopp och sväng. Det blir på ett ungefär där vi tänkt oss 👍
Sen lyckades han trampa på något vasst och blev lite öm i foten så nu har han pausat en vecka. Det ser bra ut så den här veckan ska vi ut i skogen igen.


Monzan fyllde 16-år i onsdags. Det firade han med att klippa gräsmattan, äta massa morötter och dricka bubbelvatten. Loka smultron för att vara exakt!


Det torra vädret ställer till det. Det tar inte bara död på växtligheten, det är katastrof för hovarna också. Så ett par gånger i veckan står båda grabbarna med barnblöjor på fötterna. De står minst en halvtimma och jag vattnar på dom ordentligt. Det har klarat deras fötter från att krackelera.


Vi har även lyckats hinna med att dika ur mellan hagarna. Normalt sett är det lite fuktigt i diket året runt. Nu var det snustorrt. Det får mig att oroa mig lite för vattentillgången i brunnarna på gården.
Samma sak med de knastertorra markerna. Det brinner som aldrig förr i vårt avlånga land och det krävs så lite för att de ska bli katastrof. 
Härom veckan fick jag hämta två hästar pga skogsbrand. 

Det får mig en aning purken att höra alla som älskar den underbara sommaren med sol och värme. Jo jo, men det har som sagt sin baksida.  Torka leder till foderbrist och skogsbränder. Och mycket mer som folk sällan tänker på....

Jag gillar oxå sol och värme. Och regn!
Nu slutar jag innan jag spårar ur....




Kommentera inlägget här: